Sunday 22 May 2011

beware with Osteoporosis..love u body n life!

Adakah osteoporosis hanya menyerang di usia emas? Mengapa wanita lebih berisiko terkena? Semak jawapan di bawah.
Masih ramai masyarakat kita yang belum menyadari bahawa osteoporosis adalah salah satu penyakit “pembunuh” yang perlu diwaspadai. Berikut adalah persoalan tentang osteoporosis yang sering muncul?


1. Adakah penyakit osteoporosis hanya menyerang pada lanjut usia?
Osteoporosis boleh juga menyerang anak muda kerana gaya hidup yang salah, termasuk jarang berolahraga dan melakukan aktiviti fizikal. Olahraga yang teratur sangat-sangat di galakkan. Kerana ia boleh menjaga kekuatan tulang hingga usia lanjut.
2. Bagaimanakah kita tahu adakah kita menderita osteoporosis atau tidak?
Secara kasarnya, kita akan sulit mengetahuinya kerana osteoporosis adalah penyakit yang menyerang secara diam-diam tanpa gejala. Gejala-gejala baru timbul pada tahap osteoporosis lanjut, seperti patah tulang, punggung yang semakin membungkuk, hilangnya tinggi badan, dan nyeri punggung.
3. Pemeriksaan apakah yang digunakan untuk mengetahui penyakit osteoporosis?
Osteoporosis dapat diketahui dengan melakukan pemeriksaan kepadatan tulang pada bahagian pinggul, pergelangan tangan, tulang belakang, kaki atau seluruh rangka tubuh dengan suatu alat yang disebut Bone Densitometer.
4. Olahraga apa yang baik untuk mencegah osteoporosis? 
Pada dasarnya, semua olahraga baik untuk memperkuat tulang sehingga dapat membantu mencegah osteoporosis. Di antaranya, anda boleh melakukan olahraga memperkuat tulang, seperti joging, aerobik, tenis, menari, dan berjalan kaki. Tapi ingat, lakukan dengan teratur.
5. Jadi, apa yang diperlukan untuk mencegah osteoporosis?
Salah satu cara terbaik untuk menghindari kerosakan tulang adalah dengan mengambil vitamin yang tepat terutama kalsium sekitar 1200 mg/hari (untuk orang dewasa) dan vitamin D. sedangkan Kalsium merupakan komponen utama tulang, dan kerana ia penting untuk memelihara kepadatan tulangvitamin D membantu dalam penyerapan kalsium. Selain itu, sinaran matahari dan olahraga teratur sangat baik untuk mencegah osteoporosis.
6. Bilakah seharusnya kita mengambil berat kesihatan tulang?
Menjaga kesihatan tulang sebaiknya dilakukan sejak awal2 lagi, iaitu sejak masih kanak-kanak. Hal ini disebabkan masa “menabung” kalsium untuk kepadatan tulang hanya terjadi sampai kita berusia 30 tahun. Sedangkan di atas usia 30, tulang kita tidak lagi menyerap kalsium sehingga terjadi kerapuhan tulang. Jadi, sangat dianjurkan untuk menjaga kesehatan tulang pada awal usia lagi, mulai dari pengambilan kalsium dan vitamin D, serta berolahraga, agar tidak terlambat.
7. Biasanya, pada usia berapakah orang terkena osteoporosis?
Umumnya, osteoporosis menyerang wanita ataupun lelaki di usia lanjut atau di usia 60-an. Namun, tidak terkecuali kemungkinan osteoporosis menyerang anak muda akibat gaya hidup yang tidak sihat, seperti pengambilan makanan rendah kalsium, merokok, minum-minuman beralkohol, pengambilan kafein, seperti kopi dan teh, yang gejalanya baru terlihat saat usia sudah lanjut.
8. Adakah benar wanita lebih berisiko terkena osteoporosis? Mengapa ?
  • Benar. Ini terjadi pada wanita yang lanjut usia, kerana telah memasuki masa monopause yang menyebabkan produksi hormon estrogen menurun secara drastik. Sedangkan salah satu fungsi hormon estrogen adalah memelihara kepadatan tulang.
adaptasi & rujukan : http://www.calcium-d-redoxon.com/index.php?option=com_content&view=article&id=3:8-pertanyaan-seputar-osteoporosis&catid=2:women-a-calcium&Itemid=2

No comments:

Post a Comment