Monday 23 May 2011

Untuk ibu mengandung..amalkan ini!

Makan untuk 2 orang ke?

Kebanyakan orang menyangka pengambilan makanan harus untuk dua orang (ibu dan bayi) ketika mengandung. Sebaliknya, anda tidak perlu makan untuk dua orang. Sudah memadai dengan menambah pengambilan susu, kekacang dan ikan di samping makanan biasa yang anda ambil.
Ketika mengandung, badan anda lebih efisien dan berkemampuan menyerap lebih nutrisi dari makanan. Menggandakan pemakanan anda tidak bermakna menggandakan peluang untuk mendapatkan bayi yang sihat, tetapi berkemungkinan besar akan meningkatkan berat badan anda. Akibatnya, risiko mengalami komplikasi semasa mengandung akan meningkat.
Bagaimana mendapatkan nutrisi yang mencukupi tanpa makan secara berlebihan?
Berikut merupakan beberapa tips untuk memaksimakan pengambilan gizi berkhasiat semasa mengandung:
  • Penuhi keperluan nutrisi harian anda seperti protein, karbohidrat, lemak yang berguna, vitamin dan mineral dengan menvariasikan makanan anda sebagai contoh, makan sayur-sayuran yang berbeza warna, jenis dan tekstur kerana setiap sayur mempunyai keperluan nutrisi yang berbeza-beza.
  • Cuba minimakan pengambilan makanan yang tinggi kalori tetapi kurang berkhasiat seperti minuman bergas, makanan bergoreng dan sebarang makanan yang tinggi lemak dan gula.
  • Pilih makanan yang paling hampir dengan keadaan asalnya atau yang paling minima pemprosesannya seperti buah-buahan dan sayur-sayuran segar, beras perang atau roti berbijirin tinggi.
Tetapi mampukah kita memenuhi keperluan ini setiap hari, sedangkan sayur-sayuran, buah-buahan, daging dsb adalah dalam keadaan yang kekurangan juga, kerana tempoh matang sebenar bagi haiwan ternakan, buah2an dan sayur2an telah di pendekkan. Macammana tu? dengan penggunaan baja bunga, baja buah, baja subur, racun, ubat suntik hormon dan bermacam2 lagi. makan2an ini sebenarnya masih belum matang tapi telah di tuai, di jual dan kita pon makan. jadi vitamin dan zat galian yang belum matang dan kdg2 cuma 1/6 dr fakta.

Para wanita hamil sepatutnye mengambil Active Calcium Usana dan Biomege 3 plus untuk memenuhi keperluan harian ibu dan baby. Jika sayang isteri hadiahkan kalsium, jika sayang anak hadiahkan biomega..itu ungkapan daripada seorang nutritionist. Kalsium untuk pembentukan tulang baby dan untuk kesihatan tulang ibu. selain itu ia membetulkan saraf2 y plg halus dlm bdn kita. Pesakit kencing manis y telah hilang deria rasa kita mencadangkan Aktif kalsium nih. Biomega pula amat di galakkan untuk pembentukan baby, sistem mata, dan perkembangan sel otak.

No comments:

Post a Comment